söndag 27 juli 2008

Fred it is!

Ja, alla har inte så lätt att uttala det vackra namnet fredrik så jag har här nere fått gå över till det något enklare fred. Jag vet inte om jag ska klaga dock, det är många r i fredrik… :-)

Nåväl, nu har en vecka till gått här nere, blev nästan en tredagars denna vecka men jag var lite trött så det blev inte mer än ett par öl idag. Gårdagen bjöd på lite festligheter där jag bland annat lärde mig skål på en mängd språk, om jag nu bara kunde komma ihåg va det va… Svårt det här. Förrgår bjöd också på en del förtäring av alkohol; först blev jag ilurad (typ) lättöl på ett ”cocktail-party” för internationella studenter, som snabbt förvandlades till en pubrunda i the Rocks. Men men, istället för att nu dricka ännu mer har jag tagit tag i mig själv och tänkte försöka blogga lite.

Träffat massor med folk här nere, dels på hostelet och dels i skolan, går faktiskt en del svenskar här nere. Kanske lite trist att prata massa svenska, men det är faktiskt lite skönt emellanåt.
Det händer helt galet mycket nu, nästan lite väl mkt. Men det är väl dumt att klaga, trots att vädret här nere de senaste dagarna har varit tämligen värdelöst. Det är så mycket grejer att tänka på hela tiden och jag som är lite lagom lat tycker det börjar bli nästan för mkt. Det lär väl bli lite mindre iaf när termin startar och jag hittat något fast ställe att bo. Det blir inte heller bättre av att mina tankar hela tiden är någon annanstans än var de borde. Börjar känna att det vore skönt med något fast ställe att bo iaf. Nog för att hostelet inte är så dumt egentligen, men en dörr och ett skrivbord hade inte varit fel ibland.

Det är förresten helt galet va boende kostar här nere. När man kommer från ett ställe som linköping är 6’-7’ i månaden för ett litet rum ganska mkt. Men så är det väl att bo i en lite större stad. Har varit runt och kollat ganska mkt nu och har sett ett par ganska mediokra rum. Helt galet va folk kan ta pengar för i princip ingenting. Var och kollade på ett litet sunroom, i princip en bättre inglasad balkong, som var knappt dubbelt så stort som en 90-säng och detta ville de ha 260$ i veckan för. Helt galet. Att man sedan delade lägenheten, som var typ en 2:a, med 4 andra var också någonting som gjorde att den inte kändes riktigt rätt. Kanske är jag som är känslig, men lite bättre än så tänker jag nog bo. Förhoppningsvis iaf.

Har varit helt otroligt dålig på att fotografera, har haft kameran med mig allt som oftast men det är jobbigt att dra fram den och fota hela tiden. Jag kanske fastnat på bild på någon annans kamera, men jag har inte börjat jaga tag i bilder än. Det bästa vore om jag hade en privat fotograf, det vore perfekt men man kan inte få allt här i världen.

Orientation week har varit helt galet tråkigt i skolan. Det är ungefär som att få all information som jag fick när jag började i linköping fast på engelska (och lite mer kanske, men bara kanske). Tråkigt är det iaf. Och de tjatar något otroligt om att man inte får fuska. På de säkert 10 föreläsningarna jag har varit på så har alla i princip tagit upp att man minsann inte ska fuska på inlämningsuppgifter.

Tänkte att jag skulle försöka ta mig ut till stränderna någon gång inom den närmsta framtiden också. Att jag har varit i sydney i snart två veckor och inte sett dem är något jag förmodligen borde skämmas lite över. Till mitt försvar har jag dock att det de senaste dagarna har varit ganska dåligt väder, får lite sverige-flashbacks. Trodde inte det skulle regna i australien, det var ju meningen att det skulle vara solsken och minst 20 grader varje dag. Jag har blivit lurad!

Nåväl, see ya.


Innerstan by night

Innerstaden med en liten bit av darling harbour

Jag på coogee beach

Inga kommentarer: